Павло Тичина. "Не бував ти у наших краях", "Гаї шумлять""


 Павло Григорович Тичина "Не бував ти у наших краях", "Гаї шумлять"

 Гра «Продовжте речення».
— Коли я буваю в лісі, полі, на луках…
— У нашому краї ростуть такі дерева: …
— Я знаю такі дикорослі квіти: …
— Картини природи викликають у мене почуття…

 1.  Біографія П. Тичини.
1) Початок шляху.
Народився майбутній поет Павло Григорович Тичина на Чернігівщині у великій та багатодітній (13 дітей) сім’ї сільського дяка (тобто священника). Жили вони дуже бідно, надголодь. Маленький Павло мав досконалий музичний слух і дзвінкий голос, тому в 9 років його віддали в хор при одному з чернігівських монастирів. Там, у Чернігові, він змушений буде 13 років навчатися спочатку в бурсі, а потім у семінарії.
2) П. Тичина — обдарована особистість.
Навчання в духовному хорі не минуло марно — П. Тичина досконало вивчив нотну грамоту, оволодів азами диригування, навчився грати на багатьох струнних і духових інструментах. Надзвичайно любив бандуру й кларнет. Згодом, 1918 року, він назве свою першу збірку «Сонячні кларнети». Павло Григорович мав ще й здібності до малювання і навіть готувався вступити до Академії мистецтв у Петербурзі, але брак коштів став на заваді.
Тичина був знавцем не тільки українського слова, він постійно вивчав мови інших народів (знав 15 мов).
Проте, маючи дар співака, музиканта й живописця, він став поетом. Його вірші мелодійні, «кольорові», часто незвичайні за формою.
Як і Шевченко, прагнув обрати фах художника. Саме за малюванням помітив його інший український  письменник – Михайло Коцюбинський. Він зацікавився малюнками, а дізнавшись, що і вірші пише, запросив його до себе. Після цього і розпочався його шлях як поета. 1912 року з’явився в журналі перший вірш «Ви знаєте як липа шелестить». Однак Павло не зупинився лише на написанні віршів, він навчався грати на різних музичних інструментах, учився малювати, досконало володів 15 мовами. Письменник двічі висували на здобуття Нобелівської премії, але від неї він відмовився.
1918 року побачила світ одна з найкращих збірок поета «Сонячні кларнети», яка показала цілком зрілого митця. Вірші в цій книзі сповнені оптимізму, віри в майбутнє.

3.  «Поетичний практикум».
Цікаво!
П. Тичині належать незвичайні за формою і змістом вірші про природу, за якими можна уявити цілу казку.

Пастелі
Пробіг зайчик.
Дивиться —
Світанок!
Сидить, грається,
Ромашкам очі розтулює.
А на сході небо пахне.
Півні чорний плащ ночі
Вогняними нитками сточують.
— Сонце —
Пробіг зайчик.
Дощ
А на воді в чиїйсь руці
Гадюки пнуться… Сон. До дна.
Війнув, дихнув, сипнув пшона —
І заскакали горобці!..
— Тікай! — шепнуло в береги.
— Лягай…— хитнуло смолки.
Спустила хмарка на луги
Мережані подолки.

4.  Робота зі словничком літературознавчих термінів.
Метафора — один із основних тропів поетичного мовлення, що полягає в розкритті сутності одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю.
Метафора найчастіше виражається в дії, наприклад: кіт посміхався у вуса.
Різновидом метафори є уособлення (персоніфікація).
Епітет — образне означення, влучна характеристика особи, предмета або явища, яка підкреслює їх суттєву ознаку, дає ідейно-емоційну оцінку: сонце золоте, ясні зорі, тихі води.
5.  Виразне читання поезії «Не бував ти у наших краях!» стор. 199 (за підручником)




  Бесіда з учнями:
  1. Опишіть почуття ліричного героя поезії.
  2. За допомогою яких художніх засобів поет передає красу рідного краю? Наведіть приклади
  3. -Хто є головним героєм ліричних творів?
  4. -Скажіть, що є предметом авторського опису у вірші? (Природа) Отже, до якого жанру належить цей ліричний твір? (До пейзажної лірики)
  5. Яку лірику ми називаємо пейзажною?
  6. Ліричні пейзажі –це своєрідна форма художнього пізнання людської дійсності. Як ви гадаєте, яку основну функцію виконують пейзажі у даній поезії?
  7. -Які почуття, настрої, думки пробуджує у вас поезія?
  8. -Які художні образи відтворено у вірші?
  9. -Визначте, яка пора року зображена у творі? Який час доби? Доведіть свою думку, спираючись на художні деталі тексту.
  10. -Перечитайте другу строфу. Уявіть ледь помітне тремтіння повітря в спеку. Це явище поет передав образним висловом: «Думки пряде над нивами».
  11. -Чи доводилося вам бачити хвилювання ниви під вітром? Що вона нагадує? Як ви розумієте вислів «нивами-приливами»?
  12. -Знайдіть у вірші порівняння. Поясніть, на якій основі вони ґрунтуються.
  13. -Виділіть уособлення. Які риси людини перенесені на предмети природи?
  14. -В останніх трьох рядках описано річку при заході сонця, яке освітлює їх дрібні хвильки. Чим вони нагадують,,золото-поколото,,?
  15. -Який ритм вірша? Яка музика підійшла б до цього поетичного твору?     
     Тема: показ краси природи рідного краю, почуття любові до природи, вираження патріотичних почуттів митця через поетизацію рідної природи
     Ідея: прославлення гармонії між природою та людиною.
    Головна думка — треба любити свою батьківщину, бути стійким і сильним у життєвих випробуваннях.
Художні засоби Приклади
Епітети Блакитні (простори)
Весняної (ночі)
Порівняння Там могили, як гори
Повтори, вигуки Ах, хіба ж ти, хіба ти це знаєш
Риторичний оклик Бо відтіль не таким би вернувся!
Риторичне питання Чув про степ, що ген-ген простягнувся?
Метафора Серце б’ється
Антоніми Смієшся — ридаєш
6. Евристична бесіда
  • Що, на ваш погляд, є незвичним у побудові вірша?
  • Як, на думку поета, природа впливає на людину? Чи згодні ви з таким авторським баченням?
7. Самостійна робота
 Назвіть художні засоби, які є у вірші, з’ясуйте їх роль для розкриття теми та ідеї
Епітети: блакитні, веснянії; порівняння: як гори; перелічення: степи, могили, ночі; повтори: б’ється; вигуки, питальні, окличні речення, обрамлення (однакові початок та кінець).
8. Міні-дискусія
- Чи завжди свій край найкращий, найдорожчий? (АБО: Чи для всіх … і чому?) 


Прослуховування вірша  «Гаї шумлять…» 

Виразне читання поезії «Гаї шумлять» стор. 200




  Бесіда з учнями
1. Яку пору року та який час доби описує П. Тичина? Чому ви так думаєте?
2. За допомогою чого поету вдається тонко передати красу природи?  
3. Поезію  П. Тичини називають «музикальною». Митець досягає «звучання» свого твору за допомогою використання слів на позначення звуків, а також у рядках повторює кілька разів той самий голосний чи приголосний звук. Знайдіть у поезії приклади цих прийомів.
 4. Знайдіть рядки, де говориться про шум гаю та шелест трав. Виділіть у словах звуки, що допомагають «почути» цей шум.
 5. Як ви розумієте образний вислів «Думки пряде над нивами»? 
 6. Що хотів автор сказати за допомогою образного вислову «ниви-приливи»?  
7. Що сподобалося вам у творі?  
8. Порівняйте аудіозапис та власне прочитання. Чи однаковий настрій виявився у вас та у виконавця твору?
Гра «Хто швидше»
1. Випишіть із твору всі порівняння. Обґрунтуйте доцільність використання цих засобів мовної виразності.
2. Випишіть із твору всі метафори. Для чого автор уводить їх у текст?
Словникова робота
Поясніть значення слів «маювати», «причаститися», «кротость».

 Завдання: вивчити напам'ять один із віршів 


Гра на закріплення «Так» чи «ні»
  1. Павло Тичина народився на Черкащині? 
  2. Родина, у якій народився Павло Тичина, була багатодітною?
  3. Батько майбутнього поета був священником? 
  4. Павло Тичина мріяв стати художником 
  5. Уперше талант П. Тичини помітив Шевченко ? 
  6. Павло Тичина не знав жодної мови? 
  7. Перша збірка, що вийшла 1918 року, мала назву «Сонячні кларнети?
  8. Павла Тичина двічі висували на Нобелівську премію у галузі літератури? 

Немає коментарів:

Дописати коментар

  10 фактів про Україну Україна - найбільша в Європі країна за територією. Її дива справді вражають. 1.Найвідоміша у світі   колядка , с...