Узагальнювальне слово при однорідних членах речення



18.03.2020
Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення

1. Пройдіть тести за посиланням.
Перевірити свої відповіді можете за таблицею за посиланням. Червоним кольором виділені неправильні відповіді, зеленим - правильні.


2. Гра «Четверте зайве».
Закресліть «четверте зайве». Поясніть, що спільного між іншими словами кожного рядка.
Груша, слива, книга, яблуко.
Автобус, трамвай, ножиці, тролейбус.
Шафа, кошик, стіл, диван.
2.   Проблемне питання.
— Чи можна дати групі слів одну назву?

VІ. Робота над темою уроку.
1.       Слово вчителя.
При однорідних членах речення може бути узагальнювальне слово.
Узагалювальне слово може стояти перед однорідними членами або після них.
Музиканти грають на інструментах: скрипці, барабані, бубоні.


Ознайомтесь з правилами:


 Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, то у вимові робиться пауза, а після узагальнювального слова ставиться двокрапка:

  • Усе в чеканні: спілі краплі рос, земля і місяць, вишні і тополі.
  •  І здається, що пропахло все хлібом навкруг: сад, подвір’я, ластівки, навіть річка і луг… (В. Сторожук).
  • Не ваблять міста кам’яні простори, магнітом тягне батьківська земля: ліси, долини, рідні косогори, блакитна річка, золоті поля.
Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то перед ним у вимові робиться пауза, а на письмі ставиться тире:
  • Кожен кущик, горбок, долина, стежечка — все це йому знайоме.
  • Люди, трави, дерева, овіяні тишею води, стебелина зела та безмірно далекі світи – все під місячним сяйвом стамовує в трепеті подих, люди, трави й дерева стають наче рідні брати (М. Луків).
  • Дуби похмурі й мовчазні, березки світлі і веселі, і рясту першого пастелі у чорнолісій глушині – усе таке святе мені… (М. Луків).
Якщо однорідні члени речення йдуть за узагальнювальним словом і не закінчують речення, то перед ними ставиться двокрапка, а після них тире:
  • І все: і штурмуюче море, і голубіюче небо, і далекі, ледь окреслені хмари — пройняте легеньким серпанком рухливого.
  •  І все воно разом: і квіти, і картини – створювали затишок, від усього віяло обжитістю (В. Кобець).
  • Вона мріяла –  про те, як вони всі разом: тато, мама і вона – пройдуться по вулиці (Л. Степанова).
  • Всюди: і на вулицях, і круг стадіону, і обабіч дороги до заводу – росли молоді осокори, клени й каштани (В. Собко).



3.       Виконання вправ.
Вправа1.  Перепишіть речення,поставте розділові знаки,  накресліть схеми до них. 
1. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина виши­ванка — усе це наша пам’ять.
2. Покрилось туманом все: і ріка, і гори, і сади.
3. Земля і вода, і повітря – все заснуло.
4. До віночка вплітають різні квіти: ромашки, волошки, чорнобривці.

Вправа 2. Перепишіть, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова.
Золотом виблискують на осінніх вулицях …: каштани, тополі, ясени та клени. Я захоплююсь творами таких …: Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує …: калину, виноград, троянди, васильки.

Вправа 3. Осінь – щедра пора року на овочі, фрукти.
           
Гра «Збери плоди».
                       Допиши речення
… і …, … і … збирають люди восени.
Осінь щедра на такі фрукти: …, …, …


Додатково можна переглянути відеоурок 


Немає коментарів:

Дописати коментар

  10 фактів про Україну Україна - найбільша в Європі країна за територією. Її дива справді вражають. 1.Найвідоміша у світі   колядка , с...